Ford Emlékülés az Óbudai Egyetemen
Részletes program
13:45 Regisztráció
14:00 Megnyitó, köszöntő
Levezető elnök: Dr. Horváth Sándor
14:10 Dr. Gáti József: „Kerekekre teszem Amerikát!” - Henry Fordra emlékezve
Hetven éve hunyt el Henry Ford, aki 120 évvel ezelőtt Detroitban − egy szerény fészerben − barátaival összeszerelt első, kezdetleges automobiljával, a Quadricycle-vel új történelmi korszakot indított el. A könnyű, 227 kg tömegű, kormányrudakkal irányított járművet Ford 200 dollárért eladta annak érdekében, hogy kísérleteihez tőkéhez jusson.
1899-ben William H. Murphy vezényletével megalakította a város első autógyára, a Detroit Automobile Company, amelynek főmérnöke lett. Az igazi siker kezdetét a máig a nevét viselő Ford Motor Company 1903-as megalapítása, majd tulajdonába kerülése jelentette. Az A-tól az S modellig terjedő sorozatot követően a piaci áttörést a T-modell megalkotása jelentette számára. Az évszázad autójából, a Tin Lizzy-ből több mint 15 millió darab készült.
Letölthető előadás pdf-ben
14:35 Dr. Halmágyi Pál: Galamb József, Makótól Detroitig
A címben szereplő két városnév már sejteti, hogy egy hihetetlen életutat ismerhetünk meg. Galamb József egy alföldi kisvárosból indulva Szegeden, majd Budapesten szerezte meg azokat a magas szakmai ismereteket, melyet Amerikában – a lehetőségek hazájában – jól hasznosított és jutott el a Ford cég vezetői közé.
Szülőhazáját és városát soha nem feledte. Ösztöndíjával tehetséges makói diákokat, anyagiakkal családja mellett városa református közösségét is támogatta. Díszpolgári oklevelét 2000-ben unokája, Barbara Bauer vette át Makó polgármesterétől.
Letölthető előadás pdf-ben
15:00 Dr. Horváth Sándor: A T-modell és az A-modell
90 évvel ezelőtt, 1927-ben gördült le a futószalagról az utolsó Ford T-modell, a világ első nagy sorozatban gyártott autója. Az automobilizmust forradalmasító modell megszületésében meghatározó szerepe volt a fiatal magyar konstruktőrnek, Galamb Józsefnek. A T-modell átütő sikere egyértelműen Galamb József zsenialitásának köszönhető, nélküle minden bizonnyal csak jóval később vált volna az autó mindenki számára elérhető használati eszközzé.
1927-végén a T-modellt a megváltozott igényeket kielégítő A-modell váltotta, melynek tervezésében ugyancsak komoly feladat hárult Galamb Józsefre.
Az előadás a Ford T-modell megszületéséhez vezető utat, Galamb József szerepét és a két típus műszaki tulajdonságait mutatja be, kiemelve Galamb József innovatív megoldásait.
Letölthető előadás pdf-ben
15:25 Dr. Legeza László: A Ford T-modell restaurálása
A muzeális jellegű – 30 évnél idősebb – járművek restaurálása nagy felkészültséget, szaktudást, típusismeretet igényel. Első feladatként meg kell határozni, hogy a jármű restaurálásának mi a célja, mi lesz a gép feladata, tulajdonosa mire fogja használni. A restaurálás történhet korhű módon (csak állagmegőrzés), eredeti módon (az elhasználódott alkatrészek javítása), klasszikus értelembe vett restaurálással (az autót alkatrészeire bontjuk, majd azokat felújítva az eredetivel azonos, mégis újszerű állapot elérése), végül újjáépített módon (az elemeire bontott jármű alkatrészeinek többsége újragyártásra kerül, az eredetivel azonos formában).
A járműrestaurálás nagy türelmet, pontosságot és sok türelmet igényel. Fontos a folyamat precíz dokumentálása, az állapotfelméréstől kezdve, a munka részletein át, egészen az üzembe helyezésig. A járműrestaurálás során elengedhetetlen, hogy a restaurátor egy különleges kapcsolatba kerüljön az autóval, melyet átitat a jármű iránt érzett megbecsülése, szeretete, és felújításának etikussága.
Letölthető előadás pdf-ben
15:50 Ágó Béla , Ford CEE Warranty and Quality Manager EDM Hungary: Milyen lehet a XXI. század autója?
Helyváltoztatási szokásaink változnak, jellemzően külső hatások miatt. Merre halad a globalizálódó világban az automobilizmus? A hajtásmódok, az önvezető autók, a „connected car” – összekapcsolt járművek mind számos kérdést felvetnek a közeljövő irányáról. A műszaki kérdéseken kívül, etikai, jogi szempontok is nagy hatást gyakorolnak a fejlesztési irányra. Hogyan használhatja ki az emberiség az óriási adatforgalmat (big data), ami az újszerű autózásból ered? A Tech cégek milyen mértékben képesek átvenni az autógyártásban az irányítást – mi történik a klasszikus autógyártókkal? Ezekre a kérdésekre kíván gyakorlati oldalról is megvalósítható elképzeléseket bemutatni az előadás.
16:10 Dr. Nagy Ferenc, az első Magyar Tudóslexikon társszerzője, főszerkesztője, kiadója: A magyar géniusz a Ford autótól a holdautóig
Az előadás a betekintést ad a magyar műszaki alkotók közlekedésfejlesztésében, a gépjárművek tervezésében és kivitelezésében betöltött szerepébe.
16:40 A Galamb József emlékszoba és kiállítás megtekintése